Sibelco søker Business Service Manager (leder for forretningsstøtte)
En internasjonal jobb i havna i Alta
Les ordinær stillingsutlysning lenger ned på siden!
Vi besøkte kontorene til Sibelco Nordic på havna i Alta rundt lunsjtider en helt vanlig tirsdag. Over lunsjbordet her hører du både norsk, svensk, dansk og engelsk.
- Per i dag forstår alle norsk her, så da går lunsjpraten for det meste på norsk, men i noen tilfeller får du svar på engelsk, ler Lise Marie Johannessen Nilssen som jobber som controller hos Sibelco.
Sibelco Nordic driver gruvedrift på Stjernøya hvor de produserer nefelinsyenitt som blant annet brukes i vinduer, bilglass, keramikk, som glassur og baderomsporselen og maling. Det er altså stor sannsynlighet at du har daglig omgang med produkter som utvinnes på Stjernøya.
Totalt er det rundt 110 ansatte i Stjernøya-klyngen og nå søker Sibelco Nordic etter en Business Service Manager.

Lise (t.v.) trives godt i det internasjonale miljøet på Sibelco.
Ser du på mobil? Da kan du sveipe horisontalt for å se alle tre filmene.
Kolleger fra hele verden
På kontorene på havna sitter det mellom 9-15 personer til daglig. De har også en rekke bookingkontor som benyttes av besøkende eller ansatte på Stjernøya som har en kontordag inne i Alta. Rett utenfor bygget, går Nefelin-båten ut til Stjernøya, med tre rotasjoner daglig.
Hos Sibelco inne i Alta treffer du nordmenn, svensker, dansker, men også en litauer, en amerikaner og en geolog fra Tasmania.
- Vi har også hatt ansatte fra Nederland, Spania og Nigeria, forteller Guro Bergum, som er Director of Operations, eller verksdirektør for Sibelco på Stjernøy.
Fordelen med å få inn folk med ulik bakgrunn, erfaring og kulturer er at du åpner opp for andre måter å tenke på, mener Guro.

Guro synes det er mange fordeler med å ha kolleger fra forskjellige steder i verden, både faglig og sosialt.

Sibelco Nordics anlegg på Stjernøy
Satser på sine egne
- En av de største fordelene med å jobbe i Sibelco er alle mulighetene vi får som ansatte, fastslår Lise.
- Selv om jeg er den eneste i Norge som jobber som finance controller, så er fagmiljøet i konsernet likevel stort. Støter jeg på et problem, så er det alltid noen som kan hjelpe, og Sibelco har et stort fokus på å bygge opp de ansatte.
For Lise er utviklingsmulighetene i Sibelco et stort pluss, og understreker at selv om kontoret i Alta ikke er så stort, så har de mange kolleger i hele verden.

Lise synes det er en trygghet i å ha et stort konsern i rygge.
-
Jeg har kun søkt jobb her én gang og det var i 1997.
Guro Bergum
Director of Operations
28 år og mange stillinger
- Jeg synes jo åpenbart at Sibelco er et veldig fint sted å jobbe siden jeg har vært så lenge. Jeg har kun søkt jobb her én gang, og det var i 1997, da jeg begynte på laboratoriumet her, forteller Guro.
Guro har jobbet på Stjernøya i 28 år og har vært innom flere ulike stillinger. Bakgrunnen hennes er som kjemiker, og hun begynte sin karriere i Sibelco på laboratoriet. Siden det har hun hatt mange forskjellige roller, før hun endte opp i sin nåværende stilling.
- Etter det har jeg blitt tilbudt forskjellige roller her. Hver gang jeg har byttet stilling, har jeg fått opparbeidet meg nye erfaringer, avslutter hun.

Rasmus fra Danmark jobber på laboratoriet hos Sibelco Nordic og stortrives med livet i Alta.
Stillingutlysning: Business service manager
Til Stjernøya-klyngen i Sibelco Nordic, søkes business service manager (leder for forretningsstøtte).
Hva skal du jobbe med:
Som BSM i Sibelco fungerer du som en rådgiver for virksomheten i klyngen Stjernøya og støtter verksdirektør til å ta beslutninger ved å gi dem handlingsrettet innsikt og komme med konkrete anbefalinger. Rollen omfatter støttefunksjoner på områder som finans, HR og innkjøp.
Stillingen inkluderer også personalansvar for et lite team.
Eksempel på arbeidsoppgaver vil være:
- Finans: Månedsrapportering, budsjettering, prognosearbeid
- HR: On- og offboarding av ansatte i Stjernøya-klyngen, oppdatering av HR-system, utlysning av ledige stillinger, ressursplanlegging
- Innkjøp: Gjennomføre daglige innkjøp, forhandle kontrakter, leverandøroppfølging
- Annet: Planlegge og prioritere aktiviteter sammen med ledergruppa
Hvem er du:
- Du har fullført høyere utdannelse innen relevante fag som eksempelvis økonomi og administrasjon
- Du har jobbet med fagområder som økonomistyring og innkjøp
- Du har hatt lederansvar, eksempelvis i en mellomleder-rolle
- Det er en fordel dersom du har arbeidserfaring fra et industrielt miljø og forstår krav til drift og produksjon
- Du kan kommunisere flytende, både skriftlig og muntlig, på norsk og engelsk
- Som person er du: Strukturert, men smidig. Du trives med rutineoppgaver og det å ha mange "hatter". Du liker å samarbeide
Arbeidssted: Bukta i Alta. Noen reiser til Stjernøya må påregnes.
Søknadsfrist: Tirsdag 12. august
Kreativ Industri bistår Sibelco Nordic med markedsføring og headhunting av denne stillingen. For uforpliktende samtale, ta kontakt med tilgjengelig rekrutterer:
Uke 29 og 30: Lone Strand Kvale 952 06 781
Uke 32 og 33: Merete Reginiussen, 909 12 104